Organisatie - Pedagogie

  • Leve het gezonde, gezellige, verwarmende en zeer gestructureerde huishouden

Binnen Maminka staat het huishouden behoorlijk centraal. Kinderen gedijen het best in een omgeving waarin lekker wordt gewerkt. In de nabijheid van de volwassenen om hen heen kunnen zij hun eigen ding doen: spelen! Ondertussen nemen zij het leven om hen heen in zich op. Niet zozeer met hun denken, maar met hun zintuigen: kijkend, horend, proevend, voelend, ruikend en vooral sfeer belevend nemen ze deel aan de wereld van de mensen. En kinderen bootsen de handelingen van volwassenen graag na; dus als het kan worden de kinderen meegenomen in het werk. Eieren rapen, gras harken, brooddeeg kneden, snijbonen malen, bladeren harken, mest scheppen, speelgoed opruimen, groenten snijden, was vouwen: de scheidslijn tussen werk en spel is er niet. Want voor het jonge kind is spelen ‘werken’: ontwikkelen, scheppen, geconcentreerd bezig zijn. Dat kan natuurlijk ook in de vorm van tekenen en schilderen, plakken, knippen. Vaak gezellig aan de keukentafel.

  • Kleine kinderen leven in het moment en zijn echte zintuigwezens

Binnen Maminka wordt bewust aandacht geschonken aan het verzorgen van oog-, oor-, smaak-, reuk- en taststrelende ervaringen. Een greep:
Ruiken: dagelijks door het hele huis de geur van vers gekookt voedsel.
Proeven: een stoere hap van meestal granen (gierst, rijst, boekweit, bulgur, macaroni) en groenten van het seizoen, als het kan van biologisch(-dynamisch)e kwaliteit.
Ruiken en voelen: de voetjes worden – vooral ’s winters – voor het slapen gaan ingewreven met heerlijke lavendelolie.
Luisteren: er wordt muziek gemaakt en veel gezongen. De verhaaltjes worden met zorg uitgekozen op het verwerven van taalontwikkeling.
Kijken: er zijn mooie lappen in heldere kleuren en goede boeken met mooie afbeeldingen.
Voelen: ieder kind heeft een vast bedje waarin het heerlijk stevig wordt ingestopt als het gaat slapen.

  • Kinderen hebben veel beweging nodig en dagelijks buitenlucht

Elke leeftijd vraagt andere speerpunten voor een gezonde ontwikkeling van de grove en fijne motoriek. Er zijn op het terrein veel uitdagingen voor alle kinderen vanaf de dreumesleeftijd. De opgroeiende baby’s vinden passende krachtmetingen aan de vloeren in het huis: er zijn veel niveauverschillen en deze hindernissen worden tijgerend, kruipend, klimmend en stappend genomen. Voor de ontwikkeling van de fijne motoriek zijn er de hele dag door aandachtsmomenten zoals: gebarenspelletjes met de handen, leren prikken met een vorkje, tanden poetsen. En wat betreft de buitenlucht: weer of geen weer….we gaan iedere dag 1 of 2 x naar buiten.

  • Kinderen hebben door de dag heen rust nodig om opgedane indrukken te verwerken

Als baby’s en jonge kinderen een te drukke dag met onvoldoende rust en/of slaap hebben, slapen ze ’s nachts ook minder goed! Onverwerkte indrukken leiden tot overprikkeld zijn, driftbuien, nervositeit, onhebbelijk gedrag, angsten (nachtmerries). Het dagelijks leven binnen Maminka heeft een ritme met een natuurlijke ‘in- en uitademing’. Zo is het tussen 13.00 en 15.00 rustig in het grote huis. De kinderen onder de 3 jaar slapen zonder uitzondering gemakkelijk in na de voedzame warme maaltijd. En zit je als vierjarige nog maar net op school, dan is er de eerste maanden vaak echt behoefte aan een korter of langer middagdutje. De kleinste baby’s worden heel geleidelijk in het leven met de andere kinderen betrokken. In een huis met veel kamers is dat goed te organiseren.

  • Kinderen gaan liefst mee in de stroom

Het ritme en de goede gewoonten zorgen ervoor, dat de kinderen binnen Maminka op een natuurlijke manier leren om mee te gaan in de stroom. Dat levert veel op voor iedereen: weldadige rust op vaste momenten van de dag (tijdens en na de maaltijd, voor het naar bed gaan, bij het luisteren naar een verhaaltje). Van tijd tot tijd tegendraads zijn hoort erbij en is onontbeerlijk voor de ontwikkeling. Maar altijd tegendraads zijn is niet kind-eigen! Tenzij er een serieus probleem is. Binnen Maminka verwelkomen we ook kinderen met ontwikkelings-vraagstukken. Dan voeren we goede pedagogische gesprekken met de ouders en stemmen we optimaal af in een gezamenlijke aanpak.

  • Tijdens de rustperiode

De kleine kinderen gaan ‘s middags rusten. De groten gaan natuurlijk niet slapen, maar ook voor hen worden gedurende de middag actieve momenten afgewisseld met rustige. Ook ‘lekker lanterfanten zoals thuis’ vinden we binnen Maminka heel gezond; het is de natuurlijke behoefte om opgedane schoolindrukken te verwerken.

  • Grenzen

Binnen Maminka oefenen we in samen delen, op je beurt wachten, spijt betuigen en vergeven. En we leren de kinderen al heel jong, dat het hebben van de eigen vrijheid niet ten koste mag gaan van de vrijheid van de ander.

Er is ook een uitgebreider pedagogisch plan op papier.